Ander Licht Reizen
Al meer dan 10 jaar de mooiste maatwerkreizen naar Latijns-Amerika

Dit is het reisblog van
Arno en Ties in de Pantanal

Plannen kunnen veranderen, en soms wordt je daar ook heel blij van. Wij hadden al enige tijd op de planning staan dat als mijn zoon Ties zou slagen voor zijn havo examen we samen in juni naar Zweden zouden gaan om een dikke snoek te vangen. Dit voorjaar kwam echter onze Brazilië agent op kantoor langs en hij vertelde me met een grote glimlach dat hij erin was geslaagd een programma voor mij samen te stellen naar drie lodges in de Pantanal. Een lang gekoesterde droom van mij maar eentje die nu heel slecht uitkwam want hij had de reserveringen gemaakt voor juni en dat was nou net de maand dat ik met Ties..... Gelukkig was Ties net als ik van mening dat en trip naar de Pantanal 'nog veel vetter' zou zijn dan een trip naar Zweden dus de lokale agent werd opnieuw aan het werk gezet en het lukte. We mochten de reis met z'n tweeën gaan maken.

In dit reisblog leest u hoe het ons vergaat tijdens onze 11 daagse reis naar Barranco Alto, Barra Mansa en Bahia das Pedras. Drie zeer afgelegen lodges in het allermooiste deel van één van de mooiste natuurgebieden van Zuid-Amerika.

And off we go! (8-06-2019)

We zijn inmiddels al weer twee dagen onderweg. Eerst hebben we de lange KLM vlucht van Schiphol naar Sao Paulo. Na de eerste overnachting hebben we daar gisterochtend een city-tour gedaan. Een immense stad: 24 miljoen inwoners en 9 miljoen auto's. De city-tour was zeker fascinerend maar we waren blij toen we 's middags naar Campo Grande mochten vliegen. Wat een verrassende stad trouwens. Opgeruimd, helder en overzichtelijk. Een stad met een miljoen inwoners maar bijna een relaxte dorpse sfeer. Ook zeer de moeite waard was hier het stadspark waar we al de nodige Pantanal fauna konden spotten zoals capibara's, holenuiltjes en een agouti.

Fazenda Barranco Alto (9-06-2019)

Onze aankomst in de Pantanal was letterlijk een landing middenin de natuur. We reden eerst vanaf Campo Grande over het asfalt naar Aquidauana en daar stond een klein chartervliegtuigje klaar wat ons in ongeveer een half uurtje naar Barranco Alto zou brengen. Na een prachtig maar natuurlijk veel te kort vluchtje zouden we landen. Ik zat voorin en schrok me een 'hoedje' want er stonden 5 nandoes op de landingsbaan die nog maar net voor het vliegtuig konden wegstuiven.

De dagen bij Barranco Alto vlogen overigens voorbij. We maakten een jeepsafari, paardrijdtocht, een heerlijke kanotocht in de vroege ochtend twee mooie boottochten over de Rio Negro. Wat een voorrecht om op deze rivier te mogen varen. Er zijn maar twee accommodaties langs deze rivier dus je bent eigenlijk altijd de enige die op de rivier is. Naast de honderden kaaimannen en evenzovele capibara's zagen we reuzenotters, witlippecari's, krabetende vossen en eindeloos veel verschillende vogelsoorten. De excursies waren steeds in de vroege ochtend en de late middag om de hitte van de dag te vermijden. Daardoor konden we echter ook steeds profiteren van het mooiste licht van de dag.

Barra Mansa Lodge (12-06-2019)

Na dagen prachtige excursies vanuit Barranco Alto reisden we op 12 juni verder naar onze tweede accommodatie in de Pantanal; de Barra Mansa Lodge. Deze prachtige kleinschalige lodge die wordt gerund door Guillerme en zijn vrouw Claudia is net als Barranco Alto prachtig gelegen langs de Rio Negro.  Ook vanuit hier hebben we weer geweldige excursies kunnen maken.

Het absolute hoogtepunt voor Ties was de vistocht op de Rio Negro. Eigenlijk zouden we met z'n tweeën naar Zweden zijn gegaan om een grote snoek te vangen. In de Rio Negro zitten geen grote snoeken maar wel de gouden dorade. Een prachtige karperzalm. Gino, de gids van Barra Mansa wist precies hoe we en waar we moesten zijn om deze vis te verschalken. Het kosten een uurtje maar uiteindelijk vingen Ties twee prachtige gouden dorado's die natuurlijk voorzichtig werden onthaakt en daarna snel teruggezet in de rivier.

Voor mij was het hoogtepunt de kanotocht over de Vazante do Castelo. Dit is een immense vloedvlakte die zich over meer dan 100 km uitstrekt van Baia das Pedras tot Barra Mansa. In de droge tijd zijn er meer vogels te zien langs de Vazante omdat dit dan een van de laatste plaatsen is waar nog water en prooidieren te vinden zijn. De vogelrijkdom was tijdens ons bezoek nog niet zo groot maar het prachtige heldere water met de rijke vegetatie, de scholen vissen en stekelroggen maakten de kanotocht tot een hoogtepunt van de reis.

Baia das Pedras (14-06-2019)

De laatste lodge tijdens ons verblijf was de Fazenda Hotel Baia das Pedras. Onze gastheer en gastvrouw hier waren Carlos en Rita. Twee rasechte pantaneiros met hart voor hun lodge, de Pantanal en hun mensen. Omdat deze lodge niet langs de rivier ligt maakten we geen boottochten meer maar wel heel succesvolle jeepsafari's.

De mooiste belevenis was onze ontmoeting met een reuzenmiereneter. We spotten de miereneter al op ruime afstand en namen alle tijd om tegen de wind in langzaam te voet de miereneter te naderen. Het was prachtig om langzaam dichterbij te komen terwijl de miereneter rustig zijn gang bleef gaan en zich werkelijk niets van ons aantrok. Uiteindelijk kwamen we tot op ongever 20 meter en toen vonden we het genoeg. We voelden euforisch toen we terugliepen naar je jeep. Het dieren prachtig kunnen bekijken zonder het in z'n doen en laten te hebben verstoord.

Een laatste grote attractie die we zeker ook nog moeten noemen was het verblijf in Baia das Pedras. Omdat er maar weinig gasten waren hadden Carlos en Rita vrienden en familie uitgenodigd voor het weekend. Wij waren als gasten van harte welkom om tussen hen te genieten van de gezelligheid en het heerlijke eten. Meer 'Pantanal' dan dit hadden we het niet kunnen treffen.

Tot slot (16-06-2019)

We hebben een prachtige reis gehad. Hierbij nog twee plaatjes tot slot. Eén van mij genietend in de hangmat in het uur voor vertrek vanuit Baia das Pedras en de laatste van twee ara's die voor de volle maan elkaar zaten te krabben en poetsen. Inmiddels is mijn video van de reis naar de Pantanal klaar. Wilt u deze zien dan kan dat via de volgende link: https://www.youtube.com/watch?v=bvtnokkBFyA"

ANVRsgrcalamiteitenfonds
© Ander Licht Reizen 2005-2019 Groenestraat 294 6531 JC  Nijmegen.