Ander Licht Reizen
Algemene informatie

Reiservaringen

Carlo Kant - Antarctica
...met de zodiacs achter de orca's aan!!!

Danny & Laury - Chili
Wat ons betreft een absolute aanrader.

Edward en Antje Molenaars - Galapagos Eilanden
Een absolute aanrader voor iedere natuurliefhebber

Kim en Koen - Antarctica
...een fantastische reis naar de onbewoonde wereld.

Benno, Dory, Yvonne en Jan - Argentinië
een heerlijk en tevreden gevoel

familie Esquenet - Peru
We zullen zeker aan "ander licht reizen" denken als we nog eens op stap gaan

pagina's met klantreacties

klik op een paginanummer voor meer reacties

47 46 45 44 43 42 41 40 39 38 37 36 35 34 33 32 31 30 29 28 27 26 25 24 23 22 21 20 19 18 17 16 15 14 13 12 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Kim en Koen

Reiservaring Antarctica

16 dec 2008
Daar zijn we weer. Liever hadden we niet gemaild, want dan zaten we in Antarctica, maar het weer is helaas te slecht daar om erheen te vliegen. We zijn vanmorgen al om 4.45 opgestaan. Voor niks dus! We waren al om 6.30 op het vliegveld. Nu zijn we inmiddels terug in het hotel en gaan het vanmiddag om 14 uur weer proberen. Hopelijk lukt het dan wel. Het weer kan hier heel snel omslaan in een paar minuten zelfs. Ze denken dat er een "gat" zit tussen 15 en 17 uur. Het is ca 2 uur vliegen dus dan moet het lukken. Spannend! En anders gaan we hier iets anders doen of zo.
Nou, hopelijk krijgen jullie een paar dagen geen mail van ons, want dat betekent dat we in Antarctica zijn!

22-12-2008
Uiteindelijk zijn we toch diezelfde dag gegaan, 12 uur later dan gepland, dus om 19.00 ´s avonds. En er wachtte ons nog een verrassing: we gingen met een militair vrachtvliegtuig, de Hercules van Urugay. Het was een hele ervaring! Ze hadden het echter niet verteld aan ons terwijl er al het hele seizoen mee gevlogen wordt. Er zou een nieuw vliegtuig gebruikt worden, maar waar die is? Dus Arno: zoek het maar eens uit. Nee hoor, wij vonden het niet erg! Leuk juist, maar een aantal mensen vonden het niet prettig. En als ze het netjes zouden vertellen was het ook anders geweest. We konden dus niet naar buiten kijken waardoor de landing extra spannend was! Na 2,5 uur vliegen kwamen we dan eindelijk aan! De landing was op King George Island, een van de Zuid Shetland eilanden.
We hadden de laarzen al gekregen dus hele dag al goede warmen voeten, want die moetsen we aan doen al vanaf 5 uur ´s morgens! Daar kregen we de zwemvesten en werden met de zodiacs naar het schip gebracht. Inmiddels was het al 23.30 en nog steeds vrij licht. Ook een rare ervaring. Ja, we zijn heel wat ervaringen rijker nu! En op het laatste continent geweest wat we nog niet bezocht hadden! Op naar de 2x per continent! ha ha
Onze hut was erg klein, maar dat wisten we van tevoren. Dat mocht de pret niet drukken want ons uitzicht uit het raampje was elke keer weer een feest!
Volgende dag al om 6 uur wakker. Ondertussen waren we ´s nachts naar Discovery bay gevaren. Ook een van de Zuid Shetland Eilanden. Er was veel te veel wind en dus te gevaarlijk om een landing te maken. Zo noemen ze dat wanneer je met de zodiac aan land gaat. We hebben wel het noodalarm geoefend.
Besloten door te varen naar Half Moon Island. Onderweg Humpback Whales gezien. 1e landing gemaakt en al veel gezien: drie soorten pinguïns: ezelspinguïn, kinbandpinguïn en adeliepinguïn. Alle drie hadden ze nesten waar ze zaten te broeden. Ze stinken wel en maken veel herrie! Ook al een weddelseal (zeehond) gezien en vele grote vogels. Fantastisch allemaal. Die pinguïns zijn echt onnozele beestjes. Struikelen ed. Echt lachen!
Om 20.00 echt uitgeteld. Toen moesten we een grote straat oversteken om bij het Antarctische Schiereiland te komen. Best wel liggen schudden in ons stapelbedje...
Volgende morgen in de Gerlache Street aangekomen en we gingen op weg naar Port Lockroy, een Brits onderzoeksstation. Eerst nog langs vele ijsbergjes gevaren met zodiac voordat we aan land gingen. Ongelooflijk mooi! Veel pinguïns zien zwemmen en een zeehond zien liggen op een ijsberg. Lekker lang de pinguïns kunnen observeren: ze maken nesten van stenen en die jatten ze van elkaar. Leuk om te zien!
Na de lunch, die overigens elke dag om 12.30 was, moesten we door een klein kanaal varen die bijna dicht zat door het ijs. Het was fantastisch om dat echt mee te maken. We zaten niet voor niks op een kleine ijsbreker! Eenmaal door dit Lemaire kanaal heen kwamen we op ons zuidelijkste bestemming: zo rond de 65 graden en iets minder dan 3000 km van de zuidpoolpunt af. De bedoeling was om daar een landing te maken, maar zoals vaker kwam de wind weer en gooide roet in het eten. Dus maar weer noordelijker gevaren waar het kalmer was. Ondanks de toch nog harde wind en de sneeuw toch met de zodiacs langs de hele grote ijsbergen gaan varen. Blijft mooi allemaal. Ook nog een zwemmende zeeluipaard gezien. Daarna een andere ervaring: BBQ-en! Was erg gezellig. De Russische bemanning kwam nog even dansen...
Volgende dag weer gewekt door de speaker, zoals elke ochtend. Om 8 uur ontbijten tot 9 uur en dan afhankelijk van het weer een landing maken. Die dag was dat om 9.15 al. Maar goed ook want we gingen een landing maken op voor ons een van de mooiste plekken: Paradise bay. En het was me een paradijs!!! Overal sneeuw en ijs om ons heen op de zodiac! Op een van de ijsbergen lag een zeeluipaard! en ook af en toe een pinguïn! Daarna pas echt voet op antarctica gezet met champagne erbij! Daarna wandeling gemaakt door de sneeuw. Heuveltje op. Mooi uitzicht! Terug naar beneden gegleden. Super! Na 3 uur toch echt terug naar de boot. Jammer!

23-12-2008
Zo, zijn we weer. We hadden info over excursies hier....
Na die geweldige morgen was de zee erg onrustig geworden. Lang leve de pillen! Dus weer geen landing kunnen maken, maar een lezing over antarctica en zijn records, zoals droogste, hoogste, variabelste etc etc. Heel interessant allemaal. Daarna al onze foto´s zitten bekijken. Ze hadden een soort fotowedstrijdje georganiseerd en daar gingen wij natuurlijk aan mee doen! ieder mocht er 10 inleveren.
Die nacht naar Deception Island gevaren: een nog steeds actieve vulkaan. het lijkt vanaf boven een aantal eilandjes maar het is eigenlijk de krater die volgelopen is met zeewater. We konden met het schip in de krater komen. Voordeel van een klein schip! Op sommige plekjes is het water iets warmer. Het is een oud walvisjagers stadje. Rondje gewandeld en mooi uitzicht op meer en zee. Daarna een weer nieuwe ervaring: zwemmen in Antarctica! Het was nog erg koud maar dat wil je niet missen om tussen de pinguïns te zwemmen!
Na de lunch naar walker bay. Dat is alweer op Livingstone, Zuid Shetland. Het was best goed weer, dat betekent dus weinig wind. En heeeel af en toe een beetje zon. Dus ´s middags landing kunnen maken. En dat was maar goed ook. Ook deze plek vonden wij een van de mooiste en leukste, want hier zaten zee-olifanten! Hele grote! Zien vechten ed. Super! En daarna naar een grote kolonie ezelspinguïns die kleintjes hadden! We zouden er uren naar kunnen kijken. Wat zijn die beesten leuk, mooi, schattig en grappig! Echt ongelooflijk! Helaas moesten we weer terug.
´s avonds uitslag fotowedstrijd: uit de 160 foto´s hadden ze een selectie van 10 gemaakt die we kregen te zien. 5 van ons erbij! ha ha. Dus dat was al geslaagd. De winnende foto was van........KIM! Joepie! De prijs: een dure fles Chileense wijn en een fleecejas voor Koen, want mijn maat was er niet meer bij. De fles mogen we pas over 4 jaar open maken, dus tegen die tijd lust ik het wel....
Gisteren terug gevaren naar het beginpunt: Freistation. Toch nog een landing kunnen maken omdat het vliegtuig vertraging had door de wind. Goh, verrassing.. Weer naar pinguïns gegaan. Nu ook adelie ertussen met kleintjes. Ook weer super schattig! Het was helaas maar een kort bezoekje want het begon weer te waaien en we moesten aan land om terug te gaan met het vliegtuig. Anders was er een kans dat het vliegtuig er zou zijn en wij nog op de boot. Eenmaal aan land zijn we nog naar een Russisch station gegaan. Daar weer een stempel in paspoort gezien.
Om 16.30 naar vliegtuig. Weer de Hercules. Om 20.30 in het hotel. Even iets gegeten en gedouched en geborreld en daarna lekker gaan slapen. Helaas nog zeebenen meegenomen.....
Einde van een fantastische reis naar de onbewoonde wereld. het was af en toe net een sprookje. Als iemand ooit de kans krijgt om erna toe te gaan: GAAN!

Adios! Kim en Koen

Deel deze reiservaring met familie, vrienden en bekenden op uw facebookpagina

Reiservaringen

Carlo Kant - Antarctica
...met de zodiacs achter de orca's aan!!!

Danny & Laury - Chili
Wat ons betreft een absolute aanrader.

Edward en Antje Molenaars - Galapagos Eilanden
Een absolute aanrader voor iedere natuurliefhebber

Kim en Koen - Antarctica
...een fantastische reis naar de onbewoonde wereld.

Benno, Dory, Yvonne en Jan - Argentinië
een heerlijk en tevreden gevoel

familie Esquenet - Peru
We zullen zeker aan "ander licht reizen" denken als we nog eens op stap gaan

pagina's met klantreacties

klik op een paginanummer voor meer reacties

ANVRsgrcalamiteitenfondstravellife
© Ander Licht Reizen 2005-2024 Sint Canisiussingel 26 C 6511 TJ  Nijmegen.