Ander Licht Reizen

Christian en Kirsten - Costa Rica
50.000 shades of green!

Lieve en Anita - Peru
Jullie hebben ons een onvergetelijke reis bezorgd!!!

Mark en Femke van der Loo - Costa Rica
...een geslaagde bijzondere reis.

Bas Koomans en reisgenoten - Peru
Goed gedaan.

Tom en Doutsje Wiersma - Peru
"..veel gezien, mooie hoogtepunten.."

pagina's met klantreacties

klik op een paginanummer voor meer reacties

47 46 45 44 43 42 41 40 39 38 37 36 35 34 33 32 31 30 29 28 27 26 25 24 23 22 21 20 19 18 17 16 15 14 13 12 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Christian en Kirsten

Reiservaring Costa Rica

In november 2015 hebben wij een onvergetelijke, door Ander Licht Reizen georganiseerde reis gemaakt door Costa Rica en Nicaragua.
Na een voorspoedige vlucht via Panama City werden we opgehaald bij de luchthaven van San Jose. Vervolgens zij we per taxi (enerverende rit!) naar een knus hotel in de hoofdstad gebracht.
De volgende ochtend werden we per luxe touringcar opgehaald voor de reis naar Tortuguero. Het laatste stuk naar de lodge ging per boot. Onderweg gelijk al veel dieren gezien. Bij Mawamba Lodge was alles prima geregeld. De excursies die we daar gedaan hebben, waren echt de moeite waard, super gidsen. Zowel op het terrein van de lodge als op het water was er erg veel te zien.
Daarna zijn we naar Puerto Viejo gereisd per shuttle. Onze rustige Azania lodge lag net buiten het dorp, heel dichtbij het strand. In Puerto Viejo heerst een relaxte surfer-sfeer zijn er veel gezellige plekjes om te eten. De excursie naar Cahuita National Parc was ook zeer de moeite waard. Een relatief klein nationaal park, maar enorm veel dieren gezien.
Vanaf Puerto Viejo zijn we met een gehuurde 4 wheel drive naar het noorden gereden. Daar hebben we een paar dagen in Laguna de Lagarto doorgebracht, een fantastisch paradijs voor liefhebbers van vogels, kaaimannen, en zoogdieren in en rond het regenwoud. De route over de onverharde weg er naar toe was ook een avontuur (en de 4wd was geen overbodige luxe).
Vervolgens zijn we naar de Arenal Vulkaan gereden. Onze lodge lag dichtbij de voet van de Arenal. Ondanks het feit dat de top van de vulkaan zich niet heeft laten zien, hebben we enorm genoten van de omgeving. Op korte afstand van de vulkaan zijn er prachtige wandelingen te doen (omgeving Observatory). Ook een bezoek aan the Hanging Bridges is zeker de moeite waard.
Na een lange reis zijn we aangekomen in Léon, Nicaragua. We zaten in een prachtig oud hotel in het hartje van de stad. Een voormalig klooster en een oase van rust in de hectische stad. Daar hebben we o.a. het oorlogsmuseum bezocht en genoten van een schitterend uitzicht vanaf het dak van het museum. Deze stad heeft veel oude gebouwen.
Hierna zijn we, via de voet van de net ontwaakte vulkaan Momotombo, naar Granada gereden. We zaten daar in een fantastisch hotel (Corazon) net buiten het gezellige centrum van de kleurrijke stad. De gedownloade wandeling heeft ons veel van de mooie, schone en meer “dorpse” stad laten zien.
Het land is armoediger dan Costa Rica. Veel mensen verplaatsen zich in Nicaragua met paard en wagen, wat voor gevaarlijke situaties kan zorgen op de donkere wegen. Van Nicaragua weer terug gereden naar Costa Rica. De grensovergang was een ervaring op zich!
De volgende stop lag in de buurt van Rincon de la Vieja. Deze omgeving is zeer geschikt voor prachtige dagwandelingen. Er is in de hele omgeving veel vulkanische activiteit.
Vervolgens zijn we doorgereden naar de Savegre Lodge. Om daar te komen moesten we over een hoge pas van 3400 meter. Fantastische vergezichten met prachtige avondzon op de wolken. Een sprookje! De schitterende lodge is gelegen op 2200 meter, wat betekent dat het 's nachts lekker afkoelt. De temperatuur overdag was ook zeer aangenaam. Achter de lodge zijn er kilometerslange wandelpaden te vinden. Rond de lodge bevinden zich heel veel vogels.
Na ons verblijf in Parque Nacional los Quetzales zijn we afgezakt langs de westkust van Costa Rica. Via een prachtige autorit kwamen we aan bij een rustige lodge op een paar kilometer van Uvita. Het strand lag op loopafstand van de lodge, en ook hier waren weer veel vogels en zoogdieren te zien. Vanaf de veranda van onze lodge genoten van o.a. toekans, papegaaien, spechten en spectaculaire zonsondergangen.
De laatste bestemming van onze reis lag in Corcovado National Parc. Het was een paradijselijk mooi plekje in the middle of nowhere.
Het eten was overal erg lekker en gevarieerd. Van de 'rice and beans' hebben we dagelijks genoten. Vanwege het feit dat wij in november/december in Midden Amerika waren, kregen we te maken met het einde van het regenseizoen. Een goede poncho is dan ook geen overbodige luxe, aangezien het echt iedere dag even regent.
Beide landen zijn erg geschikt om met een huurauto te ontdekken. Wel goed om je te realiseren dat de gemiddelde snelheid op ongeveer 40 km/uur ligt. Dit heeft te maken met files, de slechte staat van sommige wegen, en de lange beklimmingen waar je het kan treffen dat je achter een langzaam voortkruipende vrachtwagen terecht komt.
De inwoners van beide landen zijn heel vriendelijk, en de natuur is zeer afwisselend en spectaculair mooi.

Onze reis met Ander Licht Reizen was werkelijk fantastisch. We zullen deze nooit vergeten. Op alle bestemmingen troffen we schitterende onderkomens aan. Op de laatste bestemming hebben we in een tent geslapen, zeker de moeite waard om op deze manier het leven in het regenwoud te 'proeven'. De vooraf toegestuurde informatie was erg praktisch en hebben we de hele reis bij de hand gehouden.

Christian en Kirsten

Deel deze reiservaring met familie, vrienden en bekenden op uw facebookpagina

Reiservaringen

Filip Steyaert en reisgenoten - Chili
Een zeer geslaagde en mooie reis door Chili

Christian en Kirsten - Costa Rica
50.000 shades of green!

Lieve en Anita - Peru
Jullie hebben ons een onvergetelijke reis bezorgd!!!

Mark en Femke van der Loo - Costa Rica
...een geslaagde bijzondere reis.

Bas Koomans en reisgenoten - Peru
Goed gedaan.

Tom en Doutsje Wiersma - Peru
"..veel gezien, mooie hoogtepunten.."

pagina's met klantreacties

klik op een paginanummer voor meer reacties

ANVRsgrcalamiteitenfondstravellife
© Ander Licht Reizen 2005-2024 Sint Canisiussingel 26 C 6511 TJ  Nijmegen.